« Home | Qemu odiseja 1 -- Windows 98 » | EliteSecurity efekat :) » | Dva nova bloga dodata u RSSyl » | MENsa » | Riziko » | Osnovana nemačka Piratska Partija » | Pokretanje dva X servera » | Mitovi, laži i istine o Linux kernelu » | Produktivniji GMail » | SS država » 

22 September, 2006 

Qemu odiseja 2 - Plan 9

U prethodnom postu sam opisao instalaciju i iskustva sa instaliranjem Windowsa 98 u Qemu emulatoru. Ovaj put je na red došao Plan 9, i iskreno, jedva sam čekao da počnem sa ovim operativnim sistemom pošto sam čuo prilično interesantne priče o njemu.

Plan 9 je jedan vrlo interesantan operativni sistem. Svima koji su se navikli na Unix, uključujći i mene, će se relativno lako snaći, ali samo za početak. Plan 9 je vrlo različit od Unixa ili GNU/Linuxa. No, o tom potom.

Prvo sam napravio fajl u koji ću instalirati Plan 9:

qemu-img create -f qcow plan9.img 1G

Nije baš potrebno toliko prostora, ali pošto je slika diska qcow formata, neće zauzimati više prostora nego što je potrebno.

Skinuo sam ISO sliku instalacije operativnog sistema Plan 9 i pokrenuo instalaciju sledećom komandom:

qemu -boot d -cdrom /home/kotnik/plan9.iso -hda plan9.img -m 64

I instalacija je počela...


Na sva pitanja je bezbedno odgovarati podrazumevanim opcijama. Samo, pri kraju, kod izbora bootsetup-a ne zaboravite da izaberete plan9, inače neće valjati. Instalacija softvera je trajala jako dugo, ne znam zašto, ali kada se sve završilo sistem se startuje sledećom komandom:

qemu -boot c -hda plan9.img -m 64

Prvo pokretanje izgleda ovako:


Naravno, prvo logovanje izvršiti kao korisnik glenda, pošto će se tada odmah na ekranu pojaviti kratka uputstva za brzo snalaženje u sistemu. A to snalaženje uopšte nije lako. Sve na što se naviklo treba da se zaboravi. Plan 9 je prilično interesantan sistem i ima neke veoma neobične opcije (treba vam zvučna kartica, ali je u drugoj mašini - nema problema: montirajte /dev/audio i to je to), ali uopšte nije intutivan. Sve je bazirano na tekstu i treba malo vremena za snalaženje.

Prvi email je naravno od Plan 9 tima:


I kada se malo prošeta po sistemu, treba dodati korisnike i izbrisati glendu. Dok ovo uradite, već ćete se navići na Acme, i stvari će početi brzo da se odvijaju. Zatim treba podesiti mrežu, što mi je na početku izgledalo vrlo komplikovano, ali se na kraju ispostavilo jednostavnim.

I to je to... Probajte Plan 9 - ukoliko ste mislili da više nema novih ideja, ili da je GNU/Linux revolucionaran, onda morate da ga probate. Ja sam oduševljen.